dinsdag 28 december 2010

YouTube

Zoveel kijk ik er niet naar, maar als ik het doe dan verrast YouTube vrijwel altijd, zowel qua aanbod als toegankelijkheid. Er is geen 'nee' te koop. Ik nam weer eens de proef op de som. Ik herinnerde me een aflevering van Koot en Bie, waarin de zogenaamde oud-verzetsstrijder op de hak wordt genomen. Arie Temmes (gespeeld door Koot) had in de oorlog een Duitse militair op de vraag 'Wo ist der Bahnhof?' de verkeerde kant op gestuurd en daarmee een belangrijke verzetsdaad gepleegd. Een prachtaflevering in drie delen op YouTube. Nadat ik de woorden 'Koot Bie Bahnhof' had ingetikt was het meteen raak. En dat is toch vooral wat me fascineert aan dit medium. Structuurloos worden beelden aangeboden, die door de gebruikers zelf worden beschreven zonder dat ze daar ook maar één enkele richtlijn voor hebben. En dat werkt dus. Waar is een bibliotheek- en archiefopleiding voor nodig, begin je je dan af te vragen.

Een tweede zoekactie, die minder succesvol verliep.
Eerder was ik in het kader van 23dingen op de website beland van de BBC-schoolradio. Daarop vond ik o.a. een filmpje over de evacuatie van kinderen uit Londen of een andere grote Engelse stad naar het platteland aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Omdat het één van de aspecten van de oorlog is die mijn speciale belangstelling geniet vond ik het jammer dat ik werd geconfronteerd met de volgende tekst: 'Not available in your area'. Een merkwaardige tekst op het wereldwijde web. Mijn hoop was dat ik het betreffende filmpje op YouTube wel zou kunnen vinden. Helaas, dat is mij in ieder geval niet gelukt. Daar staat tegenover dat het wel tal van andere onverwachte en mooie films en foto's over hetzelfde onderwerp opleverde.

Even verder zoeken op Internet leert dat uit recent onderzoek (mei 2010) is gebleken dat 44 % van de jeugd liever naar YouTube kijkt dan naar de tv!!! Dat is nog altijd een minderheid, maar dat zal het niet lang meer zijn. Het voordeel dat je baas bent over wat je op het scherm ziet is voor de jeugd blijkbaar zo groot dat ze de matige kwaliteit, de vele reclames en de in stukken geknipte filmpjes op de koop toenemen.





Wat kunnen we als Tresoar met YouTube? Meer dan dat we nu al doen moet ik eigenlijk zeggen, want op dit moment staat op de 'voorpagina' van onze website al een filmpje over de tentoonstelling Ex Libris Tresoar. Maar er kan meer neffens my. Voor elke toepassing geldt uiteraard wel dat er toestemming van alle betrokkenen moet zijn.
Naast door ons beheerd oud filmmateriaal zouden we als Tresoar ook nieuwe filmpjes kunnen aanbieden. In het verlengde van het steeds populairder wordende elearning (zie hiervoor bv. de website http://www.learnerstv.com) zie ik in ieder geval de volgende twee mogelijkheden.
Ten eerste filmpjes met uitleg over de werking van bepaalde bestanden die we aanbieden. Ik denk dan bv. aan Press Display. Deze internationale krantendatabank is bij het overgrote deel van het (Tresoar)publiek helaas onbekend. Het lijkt me een uitdaging om via een goede publiciteit, in combinatie met een verwijzing naar een gebruikershandleiding op YouTube, dit te veranderen. Er bestaan overigens al instructiefilmpjes voor dit bestand.
Daarnaast zouden we lezingen in Tresoar via het web kunnen aanbieden. Bang dat er dan geen mensen meer naar Tresoar komen? Wat dat betreft is het goed te weten dat toen CBS in 2006 begon met het plaatsen van fragmenten van afleveringen van de shows van David Letterman op YouTube, diezelfde fragmenten op YouTube gemiddeld 850.000 per dag werden bekeken gedurende de eerste maand, én ..... wat voor CBS nog belangrijker was 100.000 extra kijkers van de show op televisie opleverde (bron). En als we dat niet vertrouwen, want ja David Letterman en Tresoar zijn toch verschillende grootheden, dan zouden we kunnen beginnen met het rechtstreeks uitzenden van lezingen die 'uitverkocht' zijn.

3 opmerkingen:

  1. Youtube blijft een fantastische bron voor van alles, dat is maar weer duidelijk gemaakt.

    Wat betreft de BBC-schoolradio: de Britten hanteren strakke regels mbt rechten en gebruik van bestanden (zeker als die met publiek geld zijn geproduceerd).

    Wat betreft die instructie-filmpjes: met de NHL is gesproken over het maken van dergeljke filmpjes maar ik heb nog niks teruggehoord (weer even erachter aan dus!). In het kader van de ontwikkeling van de virtuele studiezaal zijn dergelijke zaken (online instructies als filmpjes, pdf's of misschien zelfs gesproken teksten en/of chatloketten) onmisbaar aan het worden.

    Wat je schrijft over Youtube (of andere online bronnen) versterkt mijn beeld dat deze digitale ontwikkelingen een extra dimensie aan ons werk geven; en ik weet wel zeker dat gebruikers het ook zo ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn kinderen (11 en 14) doen niets liever in de vakantie dan de hele middag bloopers en gamecheats te bekijken op YouTube! Onderzoek klopt dus ;-)

    Tresoar is al behoorlijk goed vertegenwoordigd op YT (doe maar eens een search), maar de meeste films zijn gemaakt en bewaard bij ...
    Tijd voor een officieel Tresoar kanaal, denk ik. Jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Tresoar kanaal? Daar heb ik me nog niet in verdiept. Wat zou het voordeel daarvan zijn voor Tresoar?

    BeantwoordenVerwijderen