maandag 6 december 2010

Twitter is niet echt mijn ding

Als we als Tresoar beter ons publiek kunnen bereiken door 's ochtends eerst met ons allen een minuut op de kop te gaan staan, dan zouden we dat zeker moeten overwegen. Zo moeten we Twitter ook zien, als iets onzinnigs dus. Dat is lang mijn mening geweest, en voor privégebruik gaat die nog steeds op. Als je niet midden in een revolutie zit of net een vliegtuigcrash hebt overleefd dan heeft het allemaal bijzonder weinig betekenis. De Twitterteksten die ik voorbij heb zien komen zijn vaak te banaal voor een normaal gesprek en soms niet meer dan een uitroep ("Shit brood vergeten", zoals jamieee_xx zes minuten geleden twitterde). Om voor mezelf nu een Twitteraccount aan te maken is dan ook een stap te ver.

Toch heb ik geprobeerd me via het wereldwijde web te laten overtuigen van enig nut van de toepassing. Dat viel niet mee.
Ergens heeft een Twitteraar de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet:
  • Ik blijf op de hoogte van het laatste nieuws;
  • Ik kan interessante informatie delen;
  • Ik weet wat mijn collega’s en vrienden bezig houden;
  • Ik kan gemakkelijk in contact komen met interessante mensen.
Overtuigend is het niet. Op alle punten is wel wat af te dingen en bij de laatste twee betwijfel ik het waarheidsgehalte. Ik voel me meer verwant met de volgende kritiek:
"Twitter is als een slecht voorgezeten vergadering: iedereen kakelt maar wat door elkaar heen, in de verwachting dat alle anderen het hebben gehoord. En aan het eind van de vergadering weet je nog niks meer. Oh ja, ook zo leuk: iedereen komt en gaat maar wanneer hij zin heeft…"

Een bibliotheekmedewerker interviewde twee medewerkers van Museum Boerhaave over het gebruik van Twitter door het Museum. Het leverde het volgende interview op:
Vraag: Waarom zijn jullie gaan twitteren?
Antwoord: Twitter is interactief; je kunt snel iets plaatsen en uitnodigen tot een reactie
Vraag: Hoe hebben jullie het MT overtuigd?
Antwoord: Tijdens mijn opleiding heb ik een pr-plan geschreven
Vraag: Hoe ga je de interactie met mensen op twitter aan?
Antwoord: Nieuwsgierig maken; proberen prikkelend te schrijven
Vraag: Hoeveel tijd kost twitteren per dag?
Antwoord: Heel divers
Vraag: Wat heeft het twitteren jullie opgeleverd?
Antwoord: Nog maar weinig volgers... In juni gaan we evalueren

Een diepgravend interview op z'n Twitters dus.



Is Twitter dan helemaal niets? Dat wil ik ook weer niet zeggen. Tresoar twittert er al lustig op los met zinvolle berichten, die vaak weer links bevatten naar uitgebreidere nieuwsberichten. Bovendien hebben we het advies van Jessica de Kok en Jan-Willem Seip in hun artikel ter harte genomen: gebruik Twitter niet voor het loslaten van een diarree aan berichten: Twitter is een web2.0-toepassing, dus zorg voor interactie met je volgers. De twittergedichtenwedstrijd voor het mooiste twicht was een succes met ruim 500 ingestuurde twichts.

We zullen moeten zien wat we hier nog meer mee kunnen doen. Ergens las ik ook over historische tweets, o.a. van Napoleon. Zo zouden we onze volgers ook aan het denken kunnen zetten. Een voorzet: Eise Eisinga die tijdens de fabricage van zijn planetarium twittert: 'Heb zojuist Jupiter bereikt, hoop morgen bij Saturnus aan te komen.' En wellicht kunnen we ook iets bedenken met Twitter tijdens de autobusmanifestatie in de zomer van 2011?

Kortom, Twitter rijmt dan wel op litter, maar voor Tresoar moeten we het maar niet als zodanig beschouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten