zaterdag 6 november 2010

Denkend over RSS




De voordelen van RSS zijn groter dan de nadelen, tenminste als we afgaan op de twee volgende zoekacties in Google. Zoeken op "voordelen van RSS" levert bijna acht keer zoveel (65.900) hits op dan de zoekactie "nadelen van RSS" (8710).
Mijn mening over RSS is echter niet echt veranderd sinds het plaatsen van mijn blogbericht Really Superfluous Stuff. Het is net als met het huishoudboekje. Als je alles koopt wat voordelig is dan kom je ook niet uit. Of is dit wat een kromme vergelijking?

In ieder geval, ik heb me zoals gezegd via Google Alerts geabonneerd op berichten met daarin de woorden 'Tweede Wereldoorlog archieven'. Daarnaast heb ik een tweede abonnement genomen op de woorden 'Tweede Wereldoorlog bronnen'. De stand van zaken is nu dat ik een aparte emailmap heb waarin ik deze berichten opsla. Nog geen 10 % ervan heb ik bekeken. In de emails die ik heb doorgenomen zitten regelmatig berichten die interessant genoeg zijn om kennis van te nemen. En dat is nu juist het punt. Het is te goed om zo maar weg te gooien en teveel om in de beschikbare tijd door te nemen. Toch verwacht ik dat ik in een opruimbui voor het eerste zal kiezen.
Kortom, voor mezelf, als medewerker van Tresoar, zie ik RSS niet als een bruikbare toepassing om informatie te verkrijgen.

Als ik in de huid van een onderzoeker kruip liggen de zaken anders. Het gebruik van de RSS-feed voor nieuwe aanwinsten in de bibliotheek op onze website geeft al aan dat de behoefte er aan bestaat. We zouden daar best nog meer mee kunnen doen. Een mooi voorbeeld vind ik de Genlias Monitor op de website van Bob Coret. Hiermee kun je je abonneren op nieuwe genealogische gegevens betreffende een bepaalde familienaam op de website van Genlias. Het zou mooi zijn als bezoekers van de website van Tresoar ook een RSS-feed kunnen instellen voor alle nieuwe, online gezette gegevens over een persoon, plaats of onderwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten