vrijdag 5 november 2010

Denkend over blogs

Bloggende bibliotheken, archieven, documentatiecentra zijn in Nederland op de vingers van één hand te tellen. In België lijkt men wat dat betreft verder, in ieder geval in de bibliotheekwereld, of heb ik het mis?
Ik heb een paar Nederlandse blogs bekeken, die van de bibliotheek in Vlissingen en die van het Gelders Archief.  Beide zijn qua inhoud zeer gevarieerd. Die van Vlissingen bevat artikelen betreffende film, vegetarisch eten, een muziekquiz en Wiki Loves Bieb. Bij elk artikel wordt een link gelegd naar (de collectie van) de bibliotheek.



Ook het weblog van het Gelders archief kent een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Toch verschillen beide blogs wel van elkaar. Afgezien van de lay-out (die van Vlissingen vind ik een stuk onrustiger en daardoor minder plezierig leesbaar dan die van het Gelders Archief) bevat de bibliotheekblog ook veel berichten over producten die de instelling levert en activiteiten die ze ontwikkelt. Bij het weblog van het Gelders Archief ligt de nadruk meer op organisatorische en beheersaspecten zoals beveiliging, bezuinigingen, toegankelijk maken van collectie-onderdelen enz. Mijn eigen voorkeur gaat naar het laatste uit. Berichten over producten en activiteiten lijken erg op de nieuwsberichten die we zelf op de website van Tresoar zetten en die vind ik daarom minder geschikt voor een blog. Het ideale weblog van een publieksinstelling voldoet neffens my aan de volgende eisen:
  • het is goed geschreven in een begrijpelijke en leesbare taal voor iedereen die gebruik maakt van de informatie die de instelling biedt en/of die de instelling met belangstelling volgt;
  • het bevat persoonlijke ervaringen van een medewerker óf achtergrondinformatie rond actuele zaken die het publiek (indirect) raken;
  • het is niet te lang
Een blog dat aan deze voorwaarden voldoet zou moeten uitnodigen tot interactie met het publiek. Dat is toch het bijzondere van het bloggen. Op beide door mij bekeken blogs gebeurt dat ook maar diep onder de indruk ben ik niet. Toch zijn er wel enkele mooie voorbeelden van hoe ik het ideale blog zie zoals deze van de Bieb Blog Vlissingen.  Een korte tekst met heldere uitleg over waarom is gekozen voor een bepaald besluit, in dit geval beperking van de openingsuren, dat direct de gebruiker raakt en met een aantal reacties daarop.

Voor Tresoar zie ik een blog, zoals ik dat boven heb beschreven, dan ook als een goede mogelijkheid om het contact met de gebruiker te verbeteren.

Kent iemand nog andere voorbeelden van blogs van Tresoar-gelijkende instellingen waarbij dat contact met de gebruiker een belangrijk element vormt?

Om dit bericht niet te lang te maken zal ik later ingaan op RSS en Flickr.




2 opmerkingen:

  1. Goed stuk, Otto. Het grappige is, is dat men in Vlissingen is beginnen te bloggen nadat ook daar de bijdragers aan het blog, 23 Dingen hadden gedaan. In mijn artikel heb ik een van de redacteuren erover geinterviewd.
    En reacties krijgen, een dialoog op gang brengen, is een van de moeilijkste dingen van goed bloggen. Als dat je doel is, zal je goed moeten weten wie je lezers zijn en hoe je hen aan kunt spreken. Vragen stellen, is een beproefde methode ("hoe denkt u hierover?"), maar ook een pittige stellingname. Daarnaast is het schrijven ook belangrijk. Denk eraan dat je blog geindexeerd wordt door de zoekmachines. Dat kun je in je voordeel laten werken door bepaalde termen goed te laten terugkeren in je berichten en door labels te gebruiken. Google maar eens met de termen 'bloggen succesvol succesfull'.

    Ik kan je de blog Transisaliana nog aanbevelen. Ook al van een ex-23Dingen deelnemer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tips, Rob.
    Het lijkt me in ieder geval goed om het starten van een Tresoarblog aan het einde van het 23dingen-traject te overwegen. We zullen zien. Als je het blog als interactief communicatiemiddel gebruikt zou het volgens mij deels ook een goede vervanger kunnen zijn van een gebruikersclub, klantenpanel of hoe je zo'n groep ook maar wilt noemen. Je moet dan, zoals je schrijft, wel energie steken in het bereiken van je kritische klant. En je moet voor lief nemen dat er kritische veelschrijvers tussen kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen