vrijdag 19 november 2010

Delicious, wat een heerlijk ding!

Eén van de zaken waar ik tot deze week vaak mee zat te knoeien waren mijn favorieten, c.q. bookmarks. Maar dat is nu dus mooi verleden tijd. Delicious ís delicious. Wat een uitvinding.
Het probleem met mijn favorieten was tweeërlei van aard. In de eerste plaats was het de browser. Standaard werk ik met Mozilla Firefox. Nieuwe versies van deze browser verwijder(d)en echter steevast alle aangemaakte favorieten. Er is een mogelijkheid om die veilig te stellen, maar dat was elke keer weer een hele krachtsinspanning. 'Moeilijker kunnen we het niet maken', moeten de bedenkers hebben gedacht. Ik liet die actie dan ook vaak achterwege, met als gevolg weer een lege favorietenmap.
Zoals gezegd werk ik meestal met Firefox, maar sommige websites laten zich met Firefox niet (goed) bekijken en in zo'n geval opende ik Internet Explorer. Het gevolg is dat ik bij beide browsers een serie favorieten heb aangemaakt. Nu hoorde ik eerder deze week dat de mogelijkheid bestaat om de favorieten bij MF en IE te synchroniseren, m.a.w. ongeacht de browser zou je dan altijd over dezelfde favorieten kunnen beschikken.

Dat is mooi, maar ik had inmiddels kennis gemaakt met Delicious en ik had al snel in de gaten dat dit een goede oplossing zou bieden voor de bovengeschetste problemen en bovendien nog veel extra mogelijkheden heeft.
Het importeren van de al aangemaakte favorieten vanuit Firefox en Explorer ging niet echt vlekkeloos en niet op zo'n manier dat ik nu kan zeggen, 'zo doe je dat'. Het zijn van die acties, waarbij je van alles uitprobeert, vele wegen doodlopen en dan opeens lukt het. Maar om dan later te zeggen wélke wegen doodlopen en wélke de oplossing heeft gebracht...... Ik besef dat ik wat dat betreft niet de ideale coach ben.
Kortom, het heeft wat tijd gekost, maar dan heb je ook wat. Het resultaat is te zien op www.delicious.com/otto.kuipers. Alle geïmporteerde links heb ik gecheckt, beoordeeld en eventueel verwijderd zodat ik nu in ieder geval een up to date favorietenbestand heb.
Bovendien kan ik nu overal mijn favorieten te voorschijn halen.




Of het sociale aspect een groot voordeel is weet ik zo net nog niet. Ik heb een abonnement genomen op url's waaraan de tag 'Tweede_Wereldoorlog' is toegekend. Het resultaat is dan meteen zo overweldigend dat ik eenzelfde gevoel krijg als na het instellen van RSS-feeds. Maar je kunt uiteraard ook op een moment dat het je past via de tags over de delicioussites surfen.

Het door iedereen laten toekennen van tags vraagt om problemen, zou je zo zeggen. Neem nu de Tweede Wereldoorlog. Ik heb daarvoor de tag 'Tweede_Wereldoorlog' gebruikt. Alleen voor deze benaming heb ik al vier verschillende schrijfwijzen gezien. Naast de door mij gebruikte zijn dat 'Tweede-Wereldoorlog', 'wo2' en 'woii'. Een groot probleem is dat niet want deze alternatieven worden onderaan bij Everyone's Related Tags weergegeven.
Je kunt ook gericht zoeken op alle in Delicious opgenomen en met een bepaalde tag toegekende websites. De url moet dan beginnen met: http://www.delicious.com/tag/.
Wil je zoeken op alle websites waaraan de tag Tweede_Wereldoorlog is toegekend dan kan dat dus op de volgende wijze: http://www.delicious.com/tag/tweede_wereldoorlog.
Zoeken op een combinatie van tags kan ook. Gebruik dan het +-teken.
Bijvoorbeeld: http://www.delicious.com/tag/tweede_wereldoorlog+onderwijs

1 opmerking:

  1. Zo he, jij bent hier diep ingedoken! En wat een uitkomst voor je, net nu je het nodig had.
    Over het sociale aspect. Je zal merken, dat als je kijkt WIE bepaalde websites ook hebben gebookmarked die JIJ hebt uitverkoren, je een kringetje van mensen zult aantreffen. Dit zijn de de mensen die waarschijnlijk wel dezelfde sites / liefhebberijen hebben als jij. Het loont de moeite om hen in je netwerk op te nemen en zo nu en dan die mensen te attenderen wanneer jij weer wat leuks hebt gevonden. Daar is een knopje voor binnen de Delicious bookmarktool (heb je die nog niet? Installeren dan!). Zo bouw je een relatie met "collega"verzamelaars.

    Verder nog een leuke uitdaging: voeg de Delicious gadget toe aan je blog.

    BeantwoordenVerwijderen