woensdag 10 november 2010

Zijperveld in Friesland, oftewel denkend over Flickr

Via het blog van Baan8 las ik de informatieve vergelijking Flickr of Picasa. Mijn conclusie na lezing is dat er niet een echte winnaar is. Het is maar wat je uitgangspunt is en wat je wensen zijn. De vergelijking betreft overigens alleen het uploaden, opslaan, ordenen en delen van eigen foto's. En daar gaat het mij niet echt om. Ik kijk er meer naar vanuit het perspectief van de gebruiker die op zoek is naar foto's. En dan is Flickr de onomstotelijke winnaar, gewoon omdat daar neffens my veel meer foto's op staan. Neffens my, want aantallen kan ik zo niet boven water krijgen. Zoekacties leveren in Flickr in ieder geval vaak een veelvoud aan resultaten op in vergelijking met dezelfde zoekactie in Picasa. Zoekend op bv. "OBA Amsterdam" levert in Picasa ruim 1300 resultaten op, in Flickr meer dan 3200. En toch ..... dat is niet altijd zo! Een paar Friese voorbeelden:

Vuurtoren Ameland
Picasa: 304; Flickr:360

Haven Harlingen
Picasa: 814, Flickr: 981

Waterpoort Sneek
Picasa 746, Flickr: 205

Kortom, de verschillen zijn toch minder groot dan je zou verwachten en soms geeft Picasa dus zelfs beduidend meer resultaten dan Flickr. De volgende vraag kwam dan ook even bij me op: zou het gebruik van Picasa en Flickr per regio verschillen?

Vooraf moest ik eigenlijk niets van Flickr hebben. Alleen de naam al. Mijn eerste associatie is die met het werkwoord flikkeren. En dat is ook wat er eigenlijk gebeurt. Dagelijks worden er een paar miljoen foto's op de website geflikkerd zonder (voldoende en altijd juiste) context. Ook gerenommeerde instellingen doen hieraan mee.
Toegegeven, er zitten prachtige plaatjes tussen, en het is dan ook mooi dat die voor de hele wereld beschikbaar zijn, maar de toegankelijkheid is vaak belabberd door onvolledige, tegenstrijdige en soms zelfs foutieve bijschriften. Neem nu de volgende foto uit de Collectie Spaarnestad die door het Nationaal Archief op Flickr is gezet.





Ik vond deze foto door in The Commons te zoeken op 'Friesland'. Veel leverde dat niet op, acht afbeeldingen in totaal. Maar één daarvan heeft zeker betrekking op 'ons' Friesland, een foto van een molen bij Grou. En de bovenstaande foto dan?
Het bijschrift ervan luidt:

'Redden van hooi na zware regen / Dutch farmer saving hay after heavy rainfall 

Boer Visser uit Zijperveld (Friesland) bezig met het redden van het kletsnatte hooi na hevige regenval. Nederland, Zijperveld, datum onbekend.
Heavy rainfall in the Netherlands. Farmer saving hay. Zijperkerk, the Netherlands, July 1953.'

Zijperveld in Friesland? Een mooie naam, maar het klinkt niet Fries. Het lijkt eerder een toponiem voor een stukje land bij Zijpe in Zeeland. Nu is het in dit geval mooi dat de foto ook een Engelstalig bijschrift bevat met zowel minder, andere als meer informatie! Is de datum in het Nederlands onbekend, volgens de Engelse tekst is de foto in juli 1953 gemaakt. Belangrijker - voor de plaatsbepaling - is de mededeling dat de foto in Zijperkerk is gemaakt. Zijperkerk? Dat lijkt al dichter in de buurt te komen. Dat heeft in ieder geval veel weg van Rijperkerk. Als ik het landschap op de foto bekijk denk ik niet meteen aan Rijperkerk, maar het zou kunnen.

Kortom, foto en bijschrift roepen veel vragen op. Aan de andere kant heeft het juist inspiratie geleverd voor een blogbericht. Dat dan weer wel, zou ik pi willen nazeggen, Wordt vervolgd.

1 opmerking:

  1. Wat een goed vergelijkend onderzoek. Mijn indruk is verder ook dat Picasa veel vaker door particulieren wordt gebruikt. Ik ken eigenlijk geen enkele organisatie die het fotos via Picasa tentoonstelt. Tresoar heeft ook voor Flickr gekozen.
    Je voorbeeld is heel goed! Maar door wie is die tekst dan gemaakt, toch door mensen van Spaarnestad, of niet? Het prettige is dan weer, dat je in de comments jouw opmerkingen kunt plaatsen. Je zou zo naar dit bericht kunnen linken.

    BeantwoordenVerwijderen