dinsdag 26 oktober 2010

Really Superfluous Stuff?

Die vraag kwam al snel bij me op toen ik me had geabonneerd op nog maar enkele rss-feeds. Daar zat onder andere die van NOS-sport bij. Als sportliefhebber leek me dat het proberen wel eens waard. Ik had het kunnen weten. Als er één maatschappelijk gebied is waar onbelangrijke nieuwsberichten over elkaar heen rollen dan is het wel sport. Tientallen, nee honderden berichten stroomden mijn reader binnen. Mijn tweede reactie was ‘hoe kan ik dit abonnement zo snel mogelijk opzeggen?’, maar die vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoord. De kop ‘Een abonnement toevoegen’ staat niet te missen linksboven in het scherm, maar waar kun je het abonnement opzeggen? Na lang zoeken zie ik in kleine lettertjes ‘Abonnementen beheren’ en ja, daar blijkt het mogelijk de tsunami van berichten te stoppen.
Hoe nu verder? Ik ben in de eerste plaats geïnteresseerd in onderwerpen, niet in websites. Ik zou bv. graag op de hoogte blijven van nieuwe bronnen betreffende de Tweede Wereldoorlog. Als ik me via de reader abonneer op berichten over ‘bronnen Tweede Wereldoorlog’ krijg ik veel feeds op het scherm, maar het lukt me niet om bij de achterliggende teksten te komen. Bovendien toont de reader niet hoeveel feeds de zoekactie heeft opgeleverd. Wat dat betreft vind ik Google Alerts beter. Daarmee had ik al enige positieve ervaring. Ik heb de bovengenoemde zoektermen nu ook bij Google Alerts ingevoerd en ben benieuwd óf ik berichten krijg toegestuurd en zo ja welke.

5 opmerkingen:

  1. Duidelijk je probleem geschetst. Je kunt zo'n alert ook maken bij Google Blogsearch, waarna je je op de RSS feeds abonneert.
    Als het je gaat om nieuwe bronnen, dan is het zaak dat je iemand vindt die je daarop kan attenderen. Zo iemand is bijv. het Archiefforum.
    Daar is niet direct een RSS feed te vinden, maar 'het' twittert wel, onder de naam Archieven: http://twitter.com/archiefforum
    Voeg dat adres maar eens toe in Google Reader's 'Abonnement toevoegen'...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom werkt die link nu niet? Deze dus: http://forum.archieven.org/index.php?type=rss;action=.xml.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm het lijkt erop dat het probleem bij het archiefforum ligt. Het bericht dateert ook al uit 2006. Misschien zou je er een mailtje aan kunnen wijden (of een tweet @erichennekam).

    BeantwoordenVerwijderen