woensdag 26 januari 2011

LibraryThing

Dit thing prikkelde al enige tijd mijn nieuwsgierigheid. Niet zozeer omdat ik plannen heb mijn eigen boekenbezit te catalogiseren, maar meer omdat ik verwachtte een nieuwe informatiebron te hebben betreffende boeken.


Benieuwd of de verwachtingen ook uit zouden komen nam ik de proef op de som met een aantal zoekacties.

Zoekacties 1 en 2
'Weinig boeken hebben meer ophef veroorzaakt dan Grijs Verleden van historicus Chris van der Heijden', zo staat op de website van Uitgeverij Contact te lezen naast het omslag van het nog steeds te krijgen boek. Of dat helemaal waar is weet ik niet, maar ophef veroorzaken deed het boek zeker toen het bijna tien jaar geleden uitkwam. Je zou dan ook verwachten dat je op LibraryThing of Dizzie (een deel van) die discussie terug zou kunnen vinden. Maar helemaal niks, op beide is geen enkele reactie betreffende dit boek geplaatst. Zou het verklaard kunnen worden uit het feit dat het boek al weer een decennium geleden is verschenen? Niet echt, de roman Het verdriet van België van Hugo Claus, dat uit de vorige eeuw dateert, levert in LibraryThing veertien reacties op.
Bij die reacties op het boek van Claus valt het op dat de inhoud vaak extreem positief of negatief is; de nuance is over het algemeen ver te zoeken. Daarnaast wordt er meestal gereageerd op het boek, niet op andere reacties; van een discussie is dus geen sprake. Ik zie het, op dit moment althans, dan ook niet als een online leesclub. Of heb ik net de verkeerde zoekacties gedaan?

Zoekactie 3
Een boek dat zeer veel reacties oproept is Marley and me van John Crogan en de Nederlandse vertaling ervan, zowel op Dizzie als - en vooral - op LibraryThing. Van deze bestseller uit de hondenliteratuur zijn inmiddels ruim zes miljoen exemplaren verkocht. Het aantal reacties op de digitale boekensites is enorm, op LT meer dan 250. Wat vertellen ze? Anders dan bij Het verdriet van België zijn de meningen unaniem positief: als hondenliefhebber moet je dit boek gelezen hebben. Dat heeft deze zoekactie dan wel opgeleverd: ik heb de titel dan ook op de 'wishlist' gezet, maar wel die in mijn achterhoofd.


Als we LT en Dizzie met elkaar vergelijken vind ik de eerste overzichtelijker. Bij LT kun je bv. meteen (bovenaan) zien hoeveel reacties er zijn gegeven en hoe het boek wordt gewaardeerd. Dizzie heeft het voordeel dat er links worden geplaatst naar Bol.com en in het geval van Marley en ik ook naar de website van de auteur.
Het is een bijzondere constatering dat een commerciële website als Bol.com meer en neffens my waardevoller informatie geeft over boeken dan Dizzie en LT. Bij veel boektitels die de revue passeerden staan op Bol.com namelijk ook de recensies van NBD Biblion, die je trouwens ook op andere commerciële plaatsen op het web (zoals de website van Bruna) weer terugvindt. Bij Bol.com kun je óók reacties achterlaten, zoals ook veelvuldig wordt gedaan. Je kunt daar niet je eigen boeken beschrijven, maar ja, daar is het me, zoals gezegd, ook niet om te doen.

Al met al moet ik concluderen dat dit thing me toch enigszins tegenvalt. Een leuke kennismaking, maar ook niet meer dan dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten