vrijdag 28 januari 2011

Het boek in de e-wereld


Tot deze week begon had ik helemaal niets met e-books. Maar nu? ..... kan ik er (bijna) mee lezen en schrijven.
Het begon afgelopen maandag, hoewel, de voorgeschiedenis gaat een stuk verder terug. Dat zit zo. Mijn wederhelft had voor de zomervakantie van het afgelopen jaar positief gereageerd op een aanbod van de Openbare Bibliotheek om kennis te maken met een e-book. De vakantie leek haar een ideaal moment om het uit te proberen, maar ....... zij was niet de enige die op die gedachte was gekomen. En dus belandde ze op de wachtlijst. Het jaar schreed voort zonder er nog iets over te horen. We waren het al lang vergeten toen vorige week een kaartje in de bus viel, waarop stond dat het e-book afgehaald kon worden. Zo gelezen, zo gehaald en zo beschikken we sinds maandag over een e-reader. Tot half februari kunnen we, want ik ben zelf nu ook wel geïnteresseerd in dit fenomeen, kennis maken met het digitale boek.




Hoe zijn nu mijn eerste ervaringen? In de eerste plaats, het apparaat waar we over beschikken is een BeBook mini ereader. Inderdaad vrij mini met een 5 inch e-Ink schermpje.
Er staan al verschillende boeken op, waaronder De reünie van Simone van der Vlugt en vier titels van Dan Brown. Ik kies voor Andere Achterhuizen. Verhalen van Joodse onderduikers van Marcel Prins en Peter Henk Steenhuis (Amsterdam 2010).
Ik begin te lezen en wat mogelijkheden uit te proberen en weet eigenlijk nog steeds niet goed wat ik ervan vind. Ergens had ik gelezen dat e-readers met een e-Ink scherm zorgen voor eenzelfde leeservaring als van papier. Bij deze e-reader heb ík die ervaring niet. Het is een koele grijsheid waar je ogen op zijn gericht.
Heeft het ook voordelen? Eentje ervan lijkt me dat je bij een e-book niet hoeft te weten hoe ver je bent. Vooral bij thrillers lijkt me dat dat verrassend kan zijn. Een ander voordeel lijkt me de zoekfunctie. Echter, een zoekopdracht naar 'Leeuwarden' in het boek Andere Achterhuizen blijkt niet uitgevoerd te kunnen worden. De online gebruikshandleiding geeft het antwoord (op de volgende FAQ):
 
     Q: Heeft de BeBook een zoekoptie?
     A: Momenteel kunt u niet naar woorden zoeken in de BeBook.

         Dit zal in de toekomst wel mogelijk zijn.

Dus nog even geduld. Dat zal trouwens ongetwijfeld ook gelden voor het schermpje dat bij nieuwere versies van het apparaat er vast en zeker steeds meer papier-alike uit zal zien.

Zo zou ook één van de conclusies kunnen luiden van het symposium Het boek in de e-wereld, waar ik gistermiddag in Tresoar getuige van mocht zijn. De ontwikkelingen in de wereld van e-books gaan razendsnel wat mogelijkheden, gebruiksgemak en presentatie betreft.



Die conclusie zal niemand verwonderen, maar hoe de toekomst van het boek en die van het lezen er precies uit zien is wel heel lastig te voorspellen, zo bleek gistermiddag. Niet één van de sprekers durfde zich er aan te wagen, hoewel verschillende mogelijke scenario's de revue passeerden.
Eén ding is zeker, de verkoopcijfers van het papieren boek dalen, maar betekent dat het einde van het traditionele boek? Nee, zo verkondigde Paul Rutten, hoogleraar Digital Media Studies aan de Rijksuniversiteit Leiden; het boek zal - naast de steeds in omvang toenemende stroom digitale publicaties - gewoon blijven bestaan, o.a. door de mogelijkheid van Printing On Demand (POD).

Geïnteresseerd in de inhoud van de presentaties op het symposium? Samenvattingen ervan staan op de website www.flst.nl.

3 opmerkingen:

  1. Mooi verslag van jullie ervaringen met de e-reader. Misschien had je net wat pech met deze BeBook. Leent jullie bieb ook andere merken uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of onze bieb andere e-readers uitleent? Dat weet ik zo niet. Ik zal er naar vragen als ik deze weer inlever.
    De afgelopen dagen hield De Tille in de Grote Kerk in Leeuwarden een grote uitverkoop van boeken. Ik moest eraan denken, aan de e-reader, toen ik met een tas vol de kerk weer uitliep: is dit over tien/twintig jaar verleden tijd?
    Trouwens, even een tip voor de liefhebber van ramsjboeken. Bezoek deze jaarlijkse uitverkoop van De Tille op het eind van de zaterdagmiddag. Op veel boeken zat toen een sticker met 50% extra korting. En zo liep ik dus voor de tweede keer in twee dagen bepakt en bezakt de kerk uit.

    BeantwoordenVerwijderen